Ο κορονoϊός μπορεί να βλάπτει τα κύτταρα που παράγουν σπέρμα

Γράφει ο Ιάκωβος Σούσης Msc, FRCOG, Μαιευτήρ-Γυναικολόγος, Ιατρός Αναπαραγωγής.

Η μόλυνση με το νέο κορονoϊό SARS-CoV-2 μπορεί να βλάψει τους ιστούς των όρχεων και την ανδρική γονιμότητα, χωρίς να μολύνει τους όρχεις.

Ερευνητές από το Tufts Medical Center στη Βοστόνη και το Tongji Medical College στη Γουνάν της Κίνας, εξέτασαν δείγματα από τους όρχεις 12 ανδρών ηλικίας 49 έως 75 ετών, οι οποίοι πέθαναν από COVID-19.

Αν και δεν εντόπισαν τον ιό στους όρχεις στο 90% των ανδρών, κύτταρα που συμμετέχουν στην παραγωγή σπέρματος φάνηκε πως είχαν επηρεαστεί από τον νέο κορονοϊό, ήταν οιδηματώδη. Είναι πιθανό οι βλάβες αυτές να επηρεάζουν την ανδρική γονιμότητα, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Μόνο σε ένα από τα 12 δείγματα όρχεων βρέθηκε κορονοϊός, αν και αντιστοίχως, στον πνευμονικό ιστό ο κορονοϊός υπήρχε στα 10 από τα 12 δείγματα.

Πάνω από το 80 τοις εκατό των δειγμάτων έδειξε σημαντική βλάβη στα σπερματικά σωληνάρια, που παράγουν και διατηρούν σπερματοζωάρια στους όρχεις. "Τα κύτταρα είχαν "φουσκώσει σαν μπαλόνι” και ήταν παραμορφωμένα”, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Παρατήρησαν επίσης ότι υπήρχε μικρότερος αριθμός κυττάρων Leydig, τα οποία παράγουν τεστοστερόνη, που είναι απαραίτητη για την παραγωγή σπέρματος.

"Υποθέτουμε ότι οι πρωτεΐνες της μεμβράνης του ιού, όπως η πρωτεΐνη των ακίδων, μπορεί να παίζουν ρόλο στον τραυματισμό των σπερματικών σωληναρίων και των κυττάρων Leydig”, αναφέρουν οι ερευνητές σε άρθρο τους που δημοσιεύθηκε στο European Urology Focus.

Επισημαίνουν όμως ότι η βλάβη θα μπορούσε να είχε προκληθεί από άλλους παράγοντες, όπως θεραπεία με στεροειδή, διακυμάνσεις θερμοκρασίας, έλλειψη οξυγόνου ή δευτερογενή μόλυνση κατά τη διάρκεια της θεραπείας του COVID-19.

Οι ερευνητές ανέλυσαν βιοψίες ιστών και εξέτασαν την παρουσία του ιού. Σε μία μόνο από τις δώδεκα περιπτώσεις ο ιός ανιχνεύτηκε στους όρχεις. Σε αυτήν την περίπτωση ο ασθενής είχε ιδιαίτερα υψηλό ιικό φορτίο σε άλλα όργανα.

Οι επιστήμονες παρατήρησαν μια αλλαγή στην εμφάνιση του ιστού της βιοψίας. Τα σπερματικά σωληνάρια εμφάνισαν απώλεια της κυτταρικής μάζας. Τα κύτταρα Sertoli, τα οποία αποτελούν μέρος των σπερματικών σωληναρίων, επηρεάστηκαν ιδιαίτερα, και φαίνονταν διογκωμένα, παραμορφωμένα. Επιπλέον, μειώθηκε ο αριθμός των κυττάρων Leydig που παράγουν ορμόνες.

Αντιθέτως, σε μία ομάδα ελέγχου πέντε ανδρών, που έχασαν τη ζωή τους από αιτίες που δεν σχετίζονται με το COVID-19, οι ερευνητές δεν διαπίστωσαν τραυματισμούς στα σωληνάρια των όρχεων, υποδηλώνοντας ότι αυτές οι αλλαγές στους όρχεις σχετίζονται πράγματι με το COVID-19.

Ενδιαφέρον είναι ότι η παραγωγή σπέρματος δεν τροποποιήθηκε σε κανέναν από τους δώδεκα άντρες, σε σύγκριση με μη μολυσμένους άνδρες της ίδιας ηλικιακής ομάδας.

Είναι γνωστό ότι το SARS-CoV-2 εισέρχεται στα κύτταρα μέσω υποδοχέων ACE2, που υπάρχουν στην επιφάνεια πολλών τύπων κυττάρων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων των ανδρικών αναπαραγωγικών οργάνων.

Παρόλο που ο ιός δεν απαντάται συνήθως στους όρχεις, αυτή η μελέτη δείχνει ότι η λοίμωξη μπορεί να μην είναι ο τρόπος με τον οποίο ο νέος κορονοϊός προκαλεί βλάβες στους όρχεις.

Δεδομένου ότι αυτή η μελέτη επικεντρώθηκε μόνο σε ασθενείς που είχαν πεθάνει από COVID-19, πρέπει να διερευνηθεί εάν ασθενείς που ανάρρωσαν έχουν παρόμοιες βλάβες στον ιστό των όρχεων, αλλά και αν οι βλάβες αυτές είναι μόνιμες, εάν δηλαδή οι άνδρες που κόλλησαν κορονοϊό και έγιναν καλά, μπορούν να παράγουν κανονικά σπέρμα.